Akademisyenlerin Ders Yükü Hesaplanması Nasıl Yapılır

       
Akademisyenlerin Ders Yükü Hesaplanması Nasıl Yapılır

    Akademik personellerin ders yüklerinin hesaplanması ve maaş karşılığı ders yüklerinin neler olduğunu 2914 Sayılı Kanunun 11.Md. ve 2547 Sayılı Kanunun 36.Md. ele alınmaktadır.

İlgili Kanun maddelerinden 2914/11 ve 2547/36 maddesine göre unvanların maaş karşılığı ders yükü

                 Maaş Karşılığı     İsteğe Bağlı      2.Öğrt      Toplam(En Fazla)
Prof:                 10                      2+18                 10                  40              
Doç.Dr.            10                      4+16                  10                 40
Yrd.Doç.Dr.     10                      8+12                  10                 40        
Öğr.Gör. / Öğr.Gör.Dr. 12        12+8                  10                42
Okutman          12                      12+8                  10                 42


       Öğretim üyelerinin haftalık ders yükü en az on saattir. Öğretim Üyelerinin yaptıkları ve yaptırdıkları uygulama, yönettikleri seminer ve doktora çalışmalarının ne ölçüde ders yükünden sayılacağı Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenir. (2547 s. k md. 36)

       Üniversite ve bağlı kuruluşlarında, öğretim yardımcılarından kadrolu öğretim görevlileri ile okutmanlar için haftalık ders yükü oniki saatten az olmamak üzere Yükseköğretim Kurulunca tespit edilir. (2547 s.k. md. 36)


       Rektör, dekan, enstitü ve yüksek okul müdürleri için haftalık ders yükü zorunluluğu aranmaz. Bunların yardımcıları ile bölüm başkanları için haftalık ders yükü yukarıda belirtilen sürenin yarısı kadardır. (2547 s.k. md. 36)


       2547 Sayılı Yükseköğretim Kanununun 36 ncı maddesine göre haftalık okutulması mecburi ders yükü saati dışında, kısmi statüde bulunanlar dahil öğretim elamanlarına görev unvanlarına göre Maliye Bakanlığının görüşü üzerine Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen mecburi ve isteğe bağlı dersler ve diğer faaliyetler için bu ders ve faaliyetlerin haftalık ders programında yer alması ve fiilen yapılması şartıyla en çok yirmi saate kadar, ikinci öğretimde ise en çok on saate kadar ek ders ücreti ödenir.


       Ders yüklerinin tamamlanmasında öncelikle normal örgün öğretimde verilen ders ve faaliyetler dikkate alınır. (2914s.k. md.11)

       Öğretim elemanlarının teorik derslerle yaptırdıkları uygulama, yönettikleri tez, seminer ve doktora çalışmalarının ve ara sınavların ne ölçüde ders yükünden sayılacağı Yükseköğretim Kurulunca belirlenir. 


       Ara sınavlar için Yükseköğretim Kurulunca öğrenci sayısı gözönünde bulundurulmak suretiyle tespit edilecek ders yükü beş saati, diğer faaliyetler için belirlenecek ders yükü ise bir saati geçemez. Teorik dersler dışındaki faaliyetlerin ders yükünün tamamlanmasından sonraki kısmı ek ders ücretinin hesabında dikkate alınır. 

      Ancak mecburi ders yükünün tamamlanmasında ve ek ders ücretinin hesabında, teorik dersler dışındaki faaliyetlerin haftalık en fazla on saatlik kısmı dikkate alınır, kalan kısmı ise maaş karşılığı sayılır. (2914 s.k. md.11)

     Yükseköğretim Kurumlarının kadrolarında olmayıp bu unvanları taşıyanlardan ders saati başına görevlendirilenlerin sosyal güvenlik kuruluşlarından almakta oldukları aylıklar bu şekilde görevlendirilmeleri nedeniyle kesilmez.

      2547 sayılı Kanunun 40 ıncı maddesinin (a) fıkrası uyarınca, kendi üniversitelerinin aynı şehirdeki diğer birimlerinden veya aynı şehirdeki diğer yüksek öğretim kurumlarından görevlendirilebilecek öğretim elemanı bulunmaması halinde, başka şehirlerdeki yüksek öğretim kurumlarından ders vermek üzere görevlendirilen öğretim elemanlarına 6245 sayılı Harcırah Kanununa göre geçici görev yolluğu ve anılan fıkradaki esaslara göre iki katı ek ders ücreti ödenir. ( 2547 s.k. md.40/d)


       Yaz ve yarı yıl tatillerinde yapılan öğretim için verilecek ek ders ücretinin hesabında ders yükü dikkate alınmaz. 

Bir örnekleme ile anlatırsak;

Okutman kadrosundaki bir akademisyenin ders yükü bu şekilde olsun.

                                                  1.Öğrt ders sayısı                          2.Öğretim ders sayısı
1.Görev Yerinde                                 4                                                         4
2.Görev Yerinde                                 2                                                         2
3.Görev Yerinde                                 2                                                         2
4.Görev Yerinde                                1                                                         1


      Ders yükünü hesaplamaa başlamadan bir okutmanın 12 saat maaş karşılığı ders yükünün olduğunu ve ders yüklerinin 1.görev yerinden başlayarak kesmeye başlanacağını unutmamak gerekir. bu sıralama gece dersleri içinde aynıdır.



        1.Görev yerinden 1.öğrt 4 saat +2.Görev yerinden 1.öğrt 2 saat + 3.Görev yerinden 1.öğrt 2 saat + 4.Görev yerinden 1.öğrt 1 saat toplamda gündüzden  9 saat maaş karşılığı kesmiş olacağız. Fakat maaş karşılığı 3 saat daha kesmemiz gerektiği için Gece derslerinden ve yine görev yerlerini esas alarak 3 saati kesmemiz gerekiyor. 12 saat maaş karşılığının tamamlandığı noktadan sonraki tüm ders saatleri ücret olarak ödenmesi gerekir. Bu durumda 1.görev yerindeki gece 4 saatin 3 saati de maaş karşılığı olarak kesildikten sonra ;


Okutmanın ücret olarak alacağı ek ders yükü şu şekilde olacaktır.

1.Görev Yerinde   1 Saat Ücret                        
2.Görev Yerinde   Saat Ücret                          
3.Görev Yerinde   Saat Ücret                          
4.Görev Yerinde   Saat Ücret 


Kenan YILMAZ
Mutemet / Yazar



Ek Ders Ücreti Hesaplama

Yorum Gönder