Akademisyen Kadrosundaki Memurlara Hangi Tazminatlar ve Ödenekler Ödenir

Akademisyen Kadrosundaki Memurlara Hangi  Tazminatlar ve Ödenekler Ödenir.


Akademisyen Kadrosundaki Memurlara Hangi  Tazminatlar ve Ödenekler Ödenir.

       Birçok Akademisyenden gelen talepler doğrultusunda Üniversitedeki akademisyenlerin aldığı tazminatları ve Ödenekleri tek bir makalede toplamaya karar verdim.

      Böylelikle Üniversitedeki Akademik camia çalışanları maaşlarına hangi Tazminatların ve Ödeneklerin  etki ettiğini ve bu tazminat ve Ödeneklerin  kendi unvanları bazında etkisini görmüş olup, durumlarını net bir şekilde görmelerini sağlayacaktır.

      Öğretim Elemanlarına 2547 Sayılı Yükseköğrenim Kanunu, 2914 Sayılı Yükseköğrenim Personel Kanunu ve 657 Sayılı Kanun maddeleri esas alınarak Çeşitli adlar altında tazminat ve ödenekler ödenmektedir.

Üniversite Akademisyenlerine ait Tazminatlar ve Ödenekler

1-Üniversite Ödeneği
2- Makam Tazminatı
3- İdari Görev Ödeneği
4- Eğitim Öğretim Ödeneği
5- Geliştirme Ödeneği
6- Yükseköğretim Tazminatı
7- Akademik Teşvik Ödeneği

Bazı Tazminat ve Ödenekler Üniversite İdari Personeline mahsus olduğu için ele alınmamıştır. Bu konuyu ileri ki bir zamanda ayrıca ele alacağım.

Üniversite Akademisyenlerine ödenen Tazminat ve Ödenekleri biraz açıklayalım.. Daha detaylı anlatımları ve hesaplamalarını aşağıdaki linklerden tıklayarak ulaşabilirsiniz.


1-Üniversite Ödeneği

Yasal dayanağı 2914 Sayılı Yükseköğrenim Personel Kanunu 12.Maddesi olan Üniversite Ödeneği  Üniversitelerdeki akademik kadrolara bulundukları unvan  ve kadro / derecelerine göre aylık olarak ödenir. Üniversite Ödeneği Kısmi Zamanlı Çalışan akademisyenlere Ödenmez.Damga vergisi hariç hiçbir kesintiye tabi değildir.

Üniversite Ödeneği Oranları

1) Profesörlerden Rektör, Rektör Yardımcısı, Dekan, Dekan Yardımcısı, Yüksekokul Müdürü olanlar ile Profesör kadrosunda üç yılını tamamlamış bulunanlara % 245'i,
2) Diğer Profesör kadrosunda bulunanlara % 215'i,
3) Doçent kadrosunda bulunanlara % 175'i,
4) Yardımcı Doçent kadrosunda bulunanlara % 165'i
5) Diğer Öğretim elemanlarından;
a) Birinci dereceden aylık alanlara % 130'u,
b) İkinci dereceden aylık alanlara % 117'si,
c) Üçüncü dereceden aylık alanlara % 110'u,
d) Dördüncü ve beşinci dereceden aylık alanlara % 104'' ü,
e) Diğer derecelerden aylık alanlara % 98' i, her ay üniversite ödeneği olarak ödenir.

2- Makam Tazminatı
Makam tazminatı 657 sayılı kanun ve 2914 sayılı Yükseköğretim Personel kanunu ile tanımı yapılmış ve hangi kadro ve Unvanlara verileceği belirtilmiştir.

Makam tazminatı 657 sayılı Devlet Memurları Kanunun Ek 26. maddesi ile 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanunun Ek 2. maddesi hükümleri uyarınca anılan Kanunlara ekli Makam Tazminatı Cetvelinde yer alan kadro unvanlarına atanan personele anılan cetvellerde bu unvanlar için belirlenen gösterge rakamlarının memur aylık katsayısıyla çarpımı sonucu bulunacak miktar üzerinden makam tazminatı ödenmektedir.

Ekli cetveldeki makam tazminatı oranları

2914 sayılı kanuna göre
Rektör: 7000
Profesör: 6000 (3 yılını bu kadroda doldurmuş olma şartı)
Profesör: 4500
Doçentler : 2000 ( Kazanılmış hak aylığı 1. derece olmak şartı )
657 sayılı kanunun 4.cetveline göre
İç denetçiler: 2000 (1. dereceye atanmış olma şartı )
Genel Sekreter :  2000

3- İdari Görev Ödeneği 

      Akademisyenlere  2914 Sayılı Kanunun 13.Md uyarınca Üniversitedeki idari görevleri için idari görev ödeneği adı altında ödeme yapılmaktadır.  Üniversitenin çeşitli birimlerinde idari görev (Dekan, Müdür, Müd.Yrd, Bölüm Bşk. vb ) verilen akademisyenler için  maaş aldıkları aylık gösterge puanı, ek gösterge puanı ve idari görevine göre idari görev ödeneği adı altında ödeme yapılmaktadır.

     Bu ödeme akademisyenlere bu görevleri  icra ettikleri sürece ödenir, Görevi bıraktıkları anda ise kesilir ve maaş gibi peşin ödenir. Gelir Vergisi ve Damga Vergisi kesintisine tabi bir ödemedir.
             Birden Fazla İdari Görev Ödeneği olana ise İdari Görev ödeneği en fazla olanı ödenir. İkinci  idari görev ödeneği verilmez.

İdari Görev                                                                                      Oran(%)
1-Rektör                                                                                                       %70
2-Rektör Yardımcısı ve Dekan                                                               %30
3-Dekan Yardımcı, Enstitü ve Yüksekokul Müdürü, Konsenvatuar Müdürü ve Bölüm Başkanı %20
4-Enstitü, Yüksekokul ve Konservatuar Müdür Yardımcıları   %15



4- Eğitim Öğretim Ödeneği

     2914 Sayılı kanunun Ek-1 maddesi uyarınca Yükseköğretim Kurumlarında görevli öğretim elemanlarına her ay maaşları ile birlikte Eğitim Öğretim Ödeneği ödenir.

Eğitim Öğretim Ödeneği verilmeyecek durumlar ;
  • 2547Sayılı Kanunun 33. Md ve 39. Md ile yurtdışına gönderilenlere
  • 2547 Sayılı Kanunun 38. Md göre kadrosunun bulunduğu Yükseköğretim kurumunda çalışmayıp başka kurum veya kuruluşlarda görevlendirilenler
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunun 33. Md, 38. Md, 39. Md göre çalışanlara Eğitim Öğretim Ödeneği verilmeyecektir.
  • Ayrıca Şu sonuca varılabilmektedir. İlgi maddeler haricindeki tüm akademisyenlere bu ödeme yapılması gerekmektedir.
  • Eğitim Öğretim Ödeneğinde akademik unvandan kaynaklanan bir farklılık bulunmamaktadır.



5-Geliştirme Ödeneği

       Diğer yükseköğretim kurumlarına göre sosyo-ekonomik açıdan daha az gelişmiş yerlerde öğretim yapan ve/veya yeterli sayıda öğretim elemanı sağlanamayan yükseköğretim kurumları ile bunların bölümlerinde görevli öğretim elemanlarına; almakta oldukları aylık gösterge ve ek gösterge toplamının 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu uyarınca belirlenen aylık Maaş katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak miktarın beş katına kadar geliştirme ödeneği ödenebilir.

          Geliştirme Ödeneği  2914 Sayılı Kanunun 14.Md ve 2005/8681 Sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile düzenlenmiştir. 

          Geliştirme Ödeneği  üniversitelerdeki akademik personele ödenir.
  • 2547 Sayılı Kanunun 35.Md, 40/b, 41.Md sine göre görevlendirilenlere ödenir.
  • Atandığı kurumda fiilen çalışanlara ödenir.
  • Kadrosu başka yerde olan fakat usulüne göre atanan Rektör ve Dekanlara atandıkları kurumda geliştirme ödeneği verilmesi ön görüşmüş ise  geliştirme ödeneği ödenir.
  • 2547 Sayılı Kanunun 40/a maddesine göre görevlendirilen öğretim elemanlarına kadrolarının bulunduğu kurum tarafından geliştirme ödeneği ödenir.
  • 2005/8681 sayılı bakanlar kurulu kararı ekli cetvelin de  geliştirme ödeneği verilmesi öngörülmüş kurumlarda fiilen eğitim-öğretim faaliyeti başlamamış olsa bile YÖK tarafından eğitim-öğretim izin verilmiş ise rektör, dekan, yüksekokul müdürü, enstitü müdürü ve konsenvatuvar müdürlerine geliştirme ödeneği ödenir.
  • 2547 Sayılı Kanunun 58.maddesi gereği yapılacak döner sermaye payı hesaplamalarında dikkate alınmaz.


Geliştirme ödeneğine fiilen göreve başlanılan tarihte hak kazanılır. Fiilen çalışma gerçekleştikten sonra ödeme yapılır. Profesör, Doçent, Yardımcı Doçent ve Araştırma Görevlileri dışındaki kadrolara atanmış olanlara hesaplanan ödeneğin yarısı ödenir.
Geliştirme ödeneğine fiilen göreve başlanılan tarihte hak kazanıldığı için Kıst maaşlarda geliştirme ödeneği ödenir. (2005/8681 2.Md) Öğretim elemanlarının göreve başlamasından bir sonraki ay başın da bu ödemeyi almaya hak kazanırlar. Görev bırakıldığı zamanlarda ise çalışılmadığı günler kadar hesaplanan geliştirme ödeneklerinin iadesi sağlanır.
Geliştirme ödeneği verilecek yükseköğretim kurumları, ödeneğin verilmesine ilişkin usul ve esaslar ile oran veya miktarları, bu ödenekten yararlanma süresi ile yararlanamayacak olanlar ve diğer hususlar Yükseköğretim Kurulu ile Milli Eğitim Bakanlığının görüşü ve Maliye Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu Kararı ile tespit edilir.
Bu ödenek damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaz.

Geliştirme ödeneği ödenmeyecek Haller;

(19 Nisan 2005 tarih 25791 Sayılı Bakanlar Kurulu Kararı Gereği)
a) 2547 sayılı Kanunun 33 üncü maddesine göre lisansüstü eğitim‐öğretim için yurt dışına gönderilenlere,
b) 2547 sayılı Kanunun 38 inci maddesine göre görevlendirilenlere,
c) Özel kanunlardaki hükümlere dayanılarak yükseköğretim kurumları dışında görevlendirilenlere,
d) Kısmi statüde çalışanlara,
ödenmez.

  6-Yükseköğretim Tazminatı

MADDE 1 – 11/10/1983 tarihli ve 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.

“Yükseköğretim tazminatı

EK MADDE 3- Devlet Memurları Kanununa tabi en yüksek Devlet memuru brüt aylık (ek gösterge dâhil) tutarının;

a) Profesör kadrosunda bulunanlara %100’ü,
b) Doçent kadrosunda bulunanlara %100’ü,
c) Yardımcı Doçent kadrosunda bulunanlara %100’ü,
d) Araştırma Görevlisi kadrosunda bulunanlara %115’i,
e) Öğretim Görevlisi ve Okutman kadrosunda bulunanlara %115’i,
f) Uzman, Çevirici ve Eğitim-Öğretim Planlamacısı kadrosunda bulunanlara %115’i,
oranında her ay yükseköğretim tazminatı ödenir.

Bu tazminata hak kazanılmasında ve ödenmesinde aylıklara ilişkin hükümler uygulanır. Bu maddeye göre ödenecek tazminat, damga vergisi hariç herhangi bir vergiye tabi tutulmaz ve ilgili mevzuatı uyarınca ödenmekte olan zam, tazminat, ödenek, döner sermaye ek ödemesi, ikramiye, ücret ve her ne ad altında olursa olsun yapılan benzeri ödemelerin hesabında dikkate alınmaz.”

7- Akademik Teşvik Ödeneği

Akademik teşvik ödeneği 2015/8305 sayılı karar sayısı ile ilgili yönetmelikle düzenlenmiş ve 14/12/2015 tarihinde yürürlüğe konulmuştur. Yönetmeliğe göre Akademik teşvik komisyonu ve akademik teşvik ödeneği ödemesinin hesaplanması ve ödeme esasları belirlenmiştir. Akademik teşvik ödeneği Türk Silahlı Kuvvetleri kadrolarında bulunan öğretim elemanları içinde aynen uygulanır. Akademisyenlere yurt içinde ve yurtdışındaki Proje, Yayın, Araştırma, Patent, Sergi, Tasarım, Tebliğ, Atıf ve Uluslararası Bilimsel toplantılarda sunum ve aldıkları ödüllere yönelik puanlama olmak üzere Dokuz ana kategoride puanlama yapılacaktır.

            Puanlama hesaplaması yapılırken, Öğretim elemanın faaliyeti gerçekleştirirken ki kadro/unvanı dikkate alınır. Akademik kadro/unvan değiştiği tarihten sonraki faaliyetler ise yeni kadrosuna göre değerlendirilir. Ana faaliyet alanları dışındaki kategoriler haricinde başvurular dikkate alınmaz. Akademik teşvik ödeneği bir önceki yıl yapılan faaliyet puanları esas alınarak bir sonraki yıl aylıklar ile birlikte Şubat ayı itibariyle 12 ay boyunca ödenir.

            Puanlama 100 (Yüz) tam puan üstünden yapılacak olup, en az 30 (Otuz) ve üzeri puan alanlara ödenecektir.
  • İlk Akademik Teşvik Puanı hesaplaması 2015 yılında yapılacak ve ödemesi 2016 yılında olacaktır.
  • Her ana kategori ve alt kategori puanlama sistemi ile 30 puan üzerinden değerlendirilecektir.
  • Ana faaliyete ait alt faaliyet puanları hesaplanırken unvanlar bazında Profesör ve Doçent kadroları için 1(Bir); Yardımcı Doçent kadroları için 1,5(BirBuçuk); Araştırma Görevlisi, Öğretim Görevlisi ve Okutman Kadroları için 2(İki); Uzman, Çevirici ve Eğitim-Öğretim planyacısı kadroları için 1(Bir) ile çarpılır.
  • Damga vergisi hariç herhangi bir vergiye tabi değildir.
  • Ödenek alan personelin Kurumu değiştiğinde ödemesini yeni kurumu ödemeye  devam eder.
  • Ödeme yapıldıktan sonra gerçeğe aykırılık tespit edildiğinde ilgili kanun maddeleri esas alınarak yasal faizleri birlikte geri ödeme alınır.
  • Zam,Tazminat, Döner Sermaye ek ödemesi, İkramiye, Ücret ve her ne ad altında olsun veya olmasın yapılan benzeri ödemelerin hesabında dikkate alınmaz.



Kenan YILMAZ
Mutemet/Editör
Kenan578@hotmail.com


Yorum Gönder